Hoe je met gamification Power BI dashboards naar ‘the next level’ brengt!

24/6/2024
Auteur(s)
Joessi Moorman
Business Intelligence Specialist
De Data Driven MKB'er Nieuwsbrief

Vol tips, case studies, tools en aanbiedingen. 1x per maand

Door je aan te melden ga je akkoord met ons Cookiebeleid.
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Gamification is tegenwoordig hot, net als (big) data en AI. Dit bevestigt de grote rol van digitalisering in het (bedrijfs)leven. Maar wat is gamification precies, en hoe kunnen je dit concept gebruiken om het design en de impact van Power BI dashboards te verbeteren? Je leest het hier.

Gamification, wat is dat eigenlijk?

De definitie van gamification is volgens Oxford Languages als volgt: 'the application of typical elements of game playing (e.g. point scoring, competition with others, rules of play) to other areas of activity, typically as an online marketing technique to encourage engagement with a product or service'.

Ofwel: het gebruik van elementen uit games met als doel het verhogen van de betrokkenheid bij een product of dienst.

Bij gamification denkt men vaak aan het nabootsen van de echte wereld via een game, zoals een simulator voor het nemen van beslissingen door een politieagent of dokter. Dat is echter geen gamification. Pas wanneer er spelelementen aan deze simulator worden toegevoegd, kan er gesproken worden van gamification.

Waarom is het gebruiken van componenten uit games zo trendy? Dit komt doordat men de populariteit van games wil nabootsen. Zowel kinderen als volwassenen gamen regelmatig. De game-industrie is tegenwoordig zelfs de grootste entertainmentindustrie ter wereld. Het laat andere grootmachten zoals film, muziek en boeken/strips ver achter zich.

Wist je dat…? Maar liefst 92% van Gen Z en Gen Alpha zich identificeert als “gamer”?

Wat gamen zo populair maakt, en welke lessen uit games je kunt toepassen om dashboards actiegericht te maken lees je hieronder.

De 4 pilaren van succesvolle games

Wanneer we kijken naar game design, zijn er vier “pilaren” of thema’s die in bijna alle succesvolle games terug te vinden zijn. Dit kan natuurlijk geen toeval zijn!

Pilaar 1: Easy to learn, hard to master

De meeste games beginnen simpel, met een tutorial en eenvoudige controls (bediening), maar eindigen met een enorme uitdaging.
Denk aan Tetris. De kern van dit spel is simpel - blokjes op de juiste manier laten vallen - maar om echt goed te worden, is veel oefening nodig. Zelfs dan lijkt het altijd mogelijk om jezelf verder te verbeteren naar een volgend niveau.

Pilaar 2: Achievements

Deze pilaar gaat hand in hand met de eerste, maar het is ook een op zichzelf staande factor. Games belonen je voortdurend, zowel op micro- als macroniveau.
Van een ranking/credits scherm na het uitspelen van een spel, een deuntje na het behalen van een level, tot het unlocken van een speciale badge bij het behalen van een doelstelling: alles zorgt voor een aanhoudend gevoel van voldoening.

Pilaar 3: Immersion (onderdompeling)

Mogelijk een wat controversiëler punt, maar immersion is beslist een belangrijk onderdeel van de meeste games. Je wordt volledig meegenomen in verhalen en werelden, en kunt vaak een eigen avatar (personage) samenstellen om jezelf er volledig in kwijt te kunnen.
Voor sommigen is dit een ontsnapping aan het “echte” leven, maar voor de meesten gewoon een manier van ontspanning en afwisseling.

Pilaar 4: Social

Het stereotype van de gamer als iemand met overgewicht die in een donkere zolderkamer tot in de late uurtjes speelt is achterhaald. Onder de 10- tot 20-jarigen zegt zo’n 30% primair te gamen voor het sociale aspect! Tegenwoordig kun je bijna alle games samen met je vrienden spelen en zelfs nieuwe vrienden maken tijdens het spelen. Dit aspect zorgt voor gezelligheid en een stukje competitie.

Veel gamers spelen regelmatig samen met hun vrienden. Vroeger naast elkaar op de bank, tegenwoordig vooral online.

Deze pilaren bestaan met een reden. Game-ontwikkelaars willen dat hun spel zo veel mogelijk wordt gespeeld. De meeste games hebben tegenwoordig verdienmodellen na de eerste aankoop, zoals extra content (bijvoorbeeld nieuwe levels) of een premium maandabonnement. Het behouden van gebruikers, oftewel user retention, staat centraal om deze inkomsten te maximaliseren.

User retention ligt aan de basis van gamification. Ontwikkelaars voegden componenten toe aan games of finetuneden deze met als doel de user retention te verhogen. Tegenwoordig worden sommige van deze componenten ook voor andere doeleinden ingezet, zoals marketing of educatie. Duolingo is hier een goed voorbeeld van.

Effectieve componenten van gamification

Onderstaande componenten hebben bewezen effectief te zijn. Voor elk component geven we een voorbeeld en suggesties over hoe ze jouw Power BI dashboard(s) actiegerichter kunnen maken.

Punten

Punten toekennen voor bepaalde acties, denk aan XP (experience points) voor iets aanklikken of het afronden van een activiteit.

Leaderboards

Een ranking van users en hun totaal aantal punten, of bijvoorbeeld een lijst met beste salespersonen van je bedrijf.

Bonustip: zorg ervoor dat er foto’s geüpload kunnen worden of dat men een eigen avatar kan creëren voor een personal touch.

Prestaties/Badges

Na een bepaald niveau of milestone te hebben behaald unlockt men een award en/of een speciale badge. Bijvoorbeeld na het 7 dagen opeenvolgend inloggen via een speciale 1-week badge.

Levels

Het hebben van levels, meestal gecombineerd met een oplopende moeilijkheidsgraad (schalen), is ook een effectief component. Vooral in combinatie met punten, waarbij het behalen van een bepaald aantal punten leidt tot een “level-up”, zorgt ervoor dat men gemotiveerd blijft om verder te spelen.

Verhaal/Thema

Misschien wat meer een ‘niche’ component, maar erg krachtig. Denk aan Pokémon Go; geen ander initiatief om mensen meer te laten wandelen werkte zo goed!

Doelen

Het toewerken naar doelen is altijd een belangrijk component. Geef duidelijk aan waar men naar toe werkt, bijvoorbeeld via targets/benchmarkscore.

Feedback

Hierbij gaat het vooral om feedback op basis van doelen. Komt er een grote confetti-explosie op het scherm, of heb je niet eens door dat je een doel hebt bereikt?

Progressie

Weten hoe dicht of ver je van je doel verwijderd bent is een belangrijk component. Zo weet je of er nog veel werk nodig is of dat je er al bijna bent. Het ervaren van progressie an sich is ook belangrijk. Hoe is iets de afgelopen dagen/weken/maanden gegroeid? Zo voorkom je dat iets te repetitief of kansloos aanvoelt.

Beloningen

Dit component lijkt op Achievements/Badges, maar kan ook gaan om echte beloningen. In games bijvoorbeeld het krijgen van nieuwe wapens of items voor je avatar (bijv. kleding), bij bedrijven kan het gaan om bonussen of leuke cadeautjes. Succes vier je!

Uitdagingen

Bij uitdagingen kun je denken aan challenges met een deadline: doe een bepaalde actie 5x binnen één week of realiseer een bepaalde voor het einde van de maand. Maak de periodes niet te lang (maximaal 30 dagen).

Conclusie

Kortom, gaming is, én blijft “happening”. Het aantal gamers wereldwijd groeit gestaag, en steeds meer mensen identificeren zichzelf als gamer. Het is niet voor niets zo’n populaire bezigheid voor zo veel mensen. Ga dus aan de slag met gamification binnen jouw Power BI dashboards, bedrijfsprocessen of applicaties. Zo zorg je ervoor dat men vaker terugkomt en en regelmatiger de gewenste acties uitvoert. Wanneer je hier niet mee aan de slag gaat, is het voor jouw bedrijf misschien binnenkort wel ‘Game Over’ 😉.

Meer weten of gamification?

Of ben je benieuwd naar wat Summix voor je kan betekenen op het gebied van Power BI, je eigen datawarehouse (data platform) of AI? Neem snel contact op!