Groothandel dashboard

Een data-gedreven groothandel: efficiënte processen, optimale voorraad en tevreden klanten.

Groothandel dashboard

Vertrouwd door deze bedrijven

Odin Warehousing & Logistics
Vtransport
MEKA Steel
DataExpert
PortShuttle
Sligro
NIBE
Verbond van Verzekeraars
APK Group
PortXchange
NL in Business
Trip & Co
Edu-Metic
Figo Pet
Unigas
DGBC

De voordelen van een dashboard voor groothandels

Als groothandel beschik je over enorm veel waardevolle data. Misschien wel zo veel, dat je niet weet waar je moet zoeken naar belangrijke inzichten voor jouw groothandel. Met een interactief dashboard in Power BI zie je de belangrijkste informatie in één oogopslag, en krijg je hier weer grip op. Zo ben je 24/7 op de hoogte van je kerncijfers en kom je tot nieuwe inzichten om je logistieke organisatie verder te verbeteren.

Loop geen verkoopkansen meer mis.

Verklein voorraadoverschotten.

Verlaag inkoopkosten.

Automatiseer orderverwerking.

Gek op data. Scherp op strategie.

Over Summix

Wij zijn Summix, partner in datagedreven beslissingen voor het MKB.

Bij Summix geloven we dat je groeiambities makkelijker, beter en sneller kan realiseren als je met vertrouwen beslissingen durft te nemen. Daarom helpen wij je met data & inzichten. Hiervoor gebruiken we o.a. Power BI en Microsoft Fabric.

Onze missie? De potentie van data toegankelijk maken voor het MKB.

Wat kan je van ons verwachten?

Samen ondernemen: Teamwork makes the dream work. We werken graag met onze klanten als één team.

Persoonlijk: Summix is meer dan een adviesbureau. We zijn jouw vertrouwde partner.

Innovatief: We lopen altijd voorop in groei en innovatie op gebied van business intelligence en data-analyse

Deze bedrijven gingen je voor

Bekijk onze case studies

Vtransport

Vtransport

Ontdek hoe logistiek dienstverlener Vtransport met data inzicht krijgt in de klanttevredenheid, beoordelingen van chauffeurs en de kosten van schades van leveringen.
MEKA Steel

MEKA Steel

Groothandel MEKA Steel gebruikt data om voor klanten een beter inkoopresultaat te realiseren via innovatieve in- en verkooptechnieken.
Figo

Figo

Ontdek hoe data Figo helpt in hun internationale expansie als de nummer 1 dierenverzekeraar van Europa.
Odin Warehousing & Logistics

Odin Warehousing & Logistics

Lees hoe Odin nu grip heeft op inkomend en uitgaand vrachtverkeer in de haven van Rotterdam.

Werkwijze

1) Data Quickscan

Tijdens de Data Quickscan maken wij kennis met de behoeftes van jouw organisatie. Wij brengen tijdens twee interactieve workshops de informatie-, data- en rapportagebehoeftes in kaart. Ook kijken we vanuit de bedrijfsdoelstellingen naar de kansen van data en digitaliseren. Na afloop krijg je van ons een uitwerking van je data-strategie, inclusief een advies voor de logische vervolgstappen.

2) Data Quality Check

Onze Data Quality Check zorgt ervoor dat de data en inzichten uit dashboards altijd betrouwbaar en nauwkeurig zijn. Het is een proces waarbij de integriteit en consistentie van gegevens worden geëvalueerd. Dit omvat het controleren van de data op gebied van volledigheid, juistheid, consistentie en actualiteit. Tijdens de analyses worden inconsistenties geïdentificeerd en nemen we corrigerende maatregelen om de kwaliteit van de gegevens te verbeteren. Tot slot kijken we of kolommen en tabellen goed op elkaar aansluiten en of gegevens handig kunnen worden samengevoegd ten behoeve van de performance. Een essentiële stap voordat we beginnen met het bouwen van het dashboard.

3) Dashboard

In deze fase bouwen wij het Power BI dashboard op basis van het visuele ontwerp en het datamodel zoals geschetst tijdens de Data Quickscan. We koppelen de data, berekenen KPI’s en ontwerpen het dashboard. We focussen op een korte tijd tot oplevering, zodat je meteen inzichten uit je data kan halen (proof of concept).

4) Datawarehouse (optioneel)

Na het opleveren van een dashboard, focussen we ons op het borgen en uitbreiden van het datafundament. In deze fase bouwen we een datawarehouse. Het primaire doel van een datawarehouse is het samenbrengen van data uit verschillende bronnen op één centrale plek. Dit zorgt ervoor dat al jouw bedrijfsinformatie op één plek staat, klaar voor verdere analyses, rapportages en AI-toepassingen.

Opmerking: het is een bewuste keuze om éérst een dashboard op te leveren, en daarna pas een datawarehouse te bouwen. Hiermee realiseren we snel tastbare inzichten en genereren we direct waarde voor jouw organisatie, en borgen de vervolgens oplossingen voor de langetermijn.

5) Training en ondersteuning

In deze laatste fase zijn alle producten opgeleverd, en nemen we de technische ondersteuning uit handen. We zorgen ervoor dat je data altijd up-to-date is, en ondersteunen bij eventuele incidenten. Daarnaast helpen we bij het monitoren van kosten en gebruik. Tot slot zorgen we voor het juiste kennisniveau binnen jouw organisatie met onze trainingen. Zo creëer je een data-gedreven bedrijfscultuur.

Waarom een dashboard voor groothandels?

Als commercieel, inkoop, logistiek of voorraad -manager, directeur of eigenaar van groothandel beschik je over een grote hoeveelheid aan data. Het beheren en benutten van al deze data is helaas een flinke uitdaging.

Ervaar jij binnen jouw groothandel dat..

  • Je worstelt met talloze exceldocumenten en data in diverse softwarepakketten?
  • Standaard softwarerapportages vaak te wensen over laten?
  • Handmatige (Excel)rapportages veel tijd kosten en foutgevoelig zijn?

En ook dat je..

  • Verkoopkansen misloopt?
  • Je voorraadoverschotten verder oplopen?
  • Je door inefficiënte distributie de transportkosten steeds verder ziet toenemen?

Dit is allemaal verleden tijd met jouw eigen, op maat gemaakte dashboard! Je heb alle gewenste data vanuit diverse bronnen, aantrekkelijk gevisualiseerd, altijd binnenhandbereik. Deze betrouwbare en actuele informatie stelt je in staat om de juiste beslissingen met vertrouwen te nemen en waar nodig op tijd bij te sturen. Je verlaagt de kosten en loopt nooit meer een verkoopkans mis!

Groothandel dashboard op maat

Elke groothandel is anders! Daarom gebruiken we geen standaard 'template' dashboards.

Met onze Data Quickscan onderzoeken we wat de belangrijkste doelstellingen zijn en welke KPI's daar bij passen. Daarna bouwen we een groothandel dashboard dat naadloos aansluit op de wensen en eisen.

Voorbeelden van belangrijke groothandel KPI's

Meten is weten. Het is wel belangrijk om de juiste zaken te meten. Dit zijn je KPI's (kritische prestatie-indicatoren).

Met KPI's meet je de voortgang ten opzichte van de geformuleerde targets. Hieronder staan enkele KPI's die interessant zijn om op te nemen in je groothandel dashboard.

Deze KPI's kunnen over tijd (per maand, kwartaal, jaar) en bijvoorbeeld per sector/locatie/klant worden gemeten en gevisualiseerd:

  • Omzet en marges: per product(groep), locatie, klant, ...
  • Voorraad: niveaus, omloopsnelheid, time/value in stock, eventueel met prognoses o.b.v. historische data en andere voorspelende waarden)
  • Inkoop/verkooporders
  • Geografische inzichten: waar bevinden je voorraden, klanten en leveranciers zich
  • Levering: op tijd, schades, niet aangekomen
  • Retourneringen: frequentie, impact op marge, redenen
  • Klanttevredenheid: reviews, formulieren, interviews, waarover wel/niet
  • Handeling: kosten, tijd, fouten
  • Benchmarking: ontwikkeling over tijd, vergelijkingen met branche

Door dit soort KPI's in kaart te brengen en te monitoren ben je als groothandel in staat om je prestaties goed te monitoren en de bedrijfsvoering continu te optimaliseren. Zo verhoog je de omzet en verlaag je de kosten.

Wat vinden klanten van Summix?

"Het interactieve karakter van de data quickscan zet aan tot nadenken en draagt bij aan de onderlinge bewustwording in het team welke KPI’s voor PortShuttle belangrijk zijn. Het ruwe idee van een dashboard is veranderd in een gestructureerd ketendashboard. De samenwerking met Berend is prettig en zorgt voor goede energie in de workshops."

Linda Borsodi

Managing Director, PortShuttle Rotterdam

“Summix wist op een natuurlijke manier de organisatie te enthousiasmeren en mee te krijgen in een data-gedreven way-of-working.”

Kees de Vreugd

COO, FIGO Pet

“Bij Summix komen kennis en kunde echt samen. Het bedrijf is niet een “sec” dashboard-bouwer, maar interesseert zich ook echt in de data.”

Alain Grotenhuis

Managing Director, Odin Warehousing & Logistics

"Dankzij de Data Quickscan van Summix hebben we een dieper inzicht gekregen in de behoeften van onze eindgebruikers. Berend heeft ons daarbij voortdurend uitgedaagd om te focussen op de waarde die onze datavisualisaties bieden aan onze beoogde klanten. De gestructureerde aanpak en interactiviteit in de sessies zijn goed en 'no nonsens'. De Data quickscan is een aanrader voor iedereen die een datadashboard wil laten ontwikkelen."

Bram Aerns

Mede-eigenaar, Edu-Metis

Tot snel!

Neem contact op om kennis te maken

Bedankt! Je bericht is verzonden.
Oops! Er ging iets mis bij het verzenden. Probeer het later opnieuw of bel ons.