MEKA Steel
Groothandel MEKA Steel gebruikt data om voor klanten een beter inkoopresultaat te realiseren via innovatieve in- en verkooptechnieken.
Behoefte
De inzet van data werd in verband met toenemende orderaantallen voor MEKA extra belangrijk. Door beter gebruik te maken van data wilde MEKA nog accurater gaan sturen op goede inkoopresultaten voor klanten. MEKA wilde beter inzicht in de aantallen, volumes, levertijden, geprognotiseerde omzetten, en debiteuren.
Even kennismaken?
Boek je gratis kennismakingsgesprek met data specialist Berend Boshouwers.
Aanpak en oplossing
Voor MEKA hebben we een dashboard ontwikkeld wat rapporteert over verschillende afdelingen binnen het bedrijf. Om dit voor elkaar te krijgen hebben we de interne database gekoppeld aan het administratiesysteem. Zo werd het mogelijk om de gewenste inzichten te bieden. Ook kunnen er dankzij de koppeling nu checks worden uitgevoerd op de datakwaliteit.
In het Power BI dashboard van MEKA worden de volgende zaken overzichtelijk gevisualiseerd:
- Tabblad ‘Overview’: dit tabblad biedt MEKA inzicht in hun ordervolumes, geprognotiseerde omzet en marge versus de daadwerkelijk gerealiseerde omzet en marge.
- Tabblad ‘Numbers’: overzicht van de orders, dossiers, facturen en volumes.
- Tabblad ‘Sales’: biedt inzicht in de verschillen tussen in- en verkooporders versus de daadwerkelijke facturen. Binnen dit tabblad bestaan verschillende mogelijkheden om datachecks uit te voeren.
- Tabblad ‘Purchase’ en ‘Product’: Dit tabblad biedt inzicht in de aankoopactiviteiten van debiteuren en crediteuren.
fouten uit de dataset gehaald tijdens de ontwikkeling van het dashboard
medewerkers datagedreven aan het werk
Impact
Met dit dashboard is MEKA nu in staat om:
- De voorspelde omzet en marge uit de interne database te vergelijken met gerealiseerde omzet en marge uit het administratiesysteem.
- Orders en facturen eenvoudig met elkaar te vergelijken. Daarnaast zien we welke volumes (bijvoorbeeld kilo’s, meters) het meest worden afgenomen (trends in aankoopgedrag).
- Processen te verbeteren op basis van de in- en verkoopactiviteiten van zowel debiteuren als crediteuren.
Samen aan de slag met je data?
Start met de Data Quickscan. Met onze Data Quickscan bepalen we binnen 2 dagen een duidelijke datastrategie voor jouw organisatie, zodat jij weet welke stappen je nu kunt zetten om betere beslissingen te nemen op basis van data.