Verbond van Verzekeraars

Hoe Verbond van Verzekeraars data inzet om de ledenbetrokkenheid te verhogen.

Verbond van Verzekeraars is de brancheorganisatie van schade- en levensverzekeraars. Het Verbond vertegenwoordigt ruim 95 procent van alle verzekeraars in Nederland.

Behoefte

Het Verbond heeft honderden leden en een toenemend aantal activiteiten en resources waar deze leden gebruik van kunnen maken. Om de ledenbetrokkenheid proactief te kunnen verhogen, wilde Verbond van Verzekeraars inzicht krijgen in de mate waarin individuele leden activiteiten bijwonen en gebruik maken van de voor hun beschikbare resources, zoals:

  • Deelname aan kennisactiviteiten
  • Nieuwsbrief inschrijvingen
  • Bijwonen van webinars
  • Deelname aan samenwerkgroepen

Data hierover stond al in Microsoft Dynamics, maar was niet in één oogopslag overzichtelijk in te zien. Het vergelijken van individuele leden met branchegemiddelden of organisatieomvang was niet mogelijk.

Even kennismaken?

Boek je gratis kennismakingsgesprek met data specialist Berend Boshouwers.

Aanpak en oplossing

Daarom is besloten een ledenbetrokkenheidsdashboard te ontwikkelen. Met een speciaal tabblad kan het Verbond zien wat de betrokkenheid is van een individueel lid en dit benchmarken met de branche of omvang van deze organisatie. Zo zie je direct of en zo ja waar er verbetering mogelijk is, en kunnen relatiemanagers proactief actie ondernemen.

24

KPI’s over ledenbetrokkenheid overzichtelijk gevisualiseerd

400+

Leden inzichtelijk binnen Power BI, met 4 onderwerpen op te benchmarken

Impact

Met dit dashboard is het Verbond van Verzekeraars nu in staat om:

  • De belangrijkste betrokkenheid KPI’s van individuele leden overzichtelijk te zien
  • Trends binnen branches en verschillen tussen leden te analyseren
  • Dienstverlening en marketingactiviteiten verder te optimaliseren

Met het opgeleverde dashboard kan het Verbond van Verzekeraars zich nu goed focussen op optimale dienstverlening voor haar leden.

Samen aan de slag met je data?

Start met de Data Quickscan. Met onze Data Quickscan bepalen we binnen 2 dagen een duidelijke datastrategie voor jouw organisatie, zodat jij weet welke stappen je nu kunt zetten om betere beslissingen te nemen op basis van data.