Klantenservice dashboard
Versterk je klantenservice: van ticketbeheer tot klanttevredenheid, gedreven door data.
Een selectie van klanten waar we trots op zijn
De voordelen van een klantenservice dashboard
Een interactief klantenservice dashboard maakt je werk als klantenservicemanager makkelijker. Je bent altijd op de hoogte van de kerncijfers.
Voorkom lange wachttijden en verbeter de responstijden.
Grip op ticketbeheer, klanttevredenheid, en servicekwaliteit.
Gebruik betrouwbare data voor prestatiebeoordelingen.
Verhoog de effectiviteit van je klantenservice.
Over Summix
Wij zijn Summix, partner in datagedreven beslissingen voor het MKB.
Bij Summix geloven we dat je groeiambities makkelijker, beter en sneller kan realiseren als je met vertrouwen beslissingen durft te nemen. Daarom helpen wij je met data & inzichten. Hiervoor gebruiken we o.a. Power BI (voor dashboards) en Microsoft Fabric (voor datawarehouses).
Onze missie? De potentie van data toegankelijk maken voor het MKB.
Wat kan je van ons verwachten?
Samen ondernemen: Teamwork makes the dream work. We werken graag met onze klanten als één team.
Persoonlijk: Summix is meer dan een adviesbureau. We zijn jouw vertrouwde partner.
Innovatief: We lopen altijd voorop in groei en innovatie op gebied van business intelligence en data-analyse
Even kennismaken?
Boek je gratis kennismakingsgesprek met data specialist Berend Boshouwers.
Waarom een klantenservice dashboard?
Als klantenservicemanager, teamleider of supportmedewerker beschik je over enorm veel data. Het beheren en benutten van deze gegevens is echter een serieuze uitdaging.
Herken je binnen jouw organisatie dat...
- Je worstelt met alle spreadsheets en data in vele softwareprogramma's?
- Standaard rapportages van software meestal niet voldoen?
- Handmatige (Excel)rapportages veel tijd kosten en een fout zo is gemaakt?
En ook dat je...
- Moeite hebt om de klanttevredenheid goed te monitoren?
- Regelmatig (te) lange responstijden hebt?
- Door inefficiënte processen de operationele kosten ziet stijgen?
Dit is allemaal verleden tijd met jouw eigen, op maat gemaakte klantenservice dashboard! Je hebt alle data uit diverse bronnen, aantrekkelijk gevisualiseerd 24/7 binnen handbereik. Met betrouwbare en up-do-date informatie kun je betere beslissingen nemen en indien nodig bijsturen. Zo verlaag je de kosten en optimaliseert je de klantenserviceprocessen.
Klantenservice dashboard op maat
Elke klantenserviceafdeling is uniek! Daarom maken we geen gebruik van standaard 'template' dashboards.
Met onze Data Quickscan bepalen we wat de belangrijkste doelstellingen zijn en welke KPI's daar bij horen. Vervolgens bouwen we een klantenservice dashboard (en eventueel ook een datawarehouse) dat naadloos aansluit op je eisen en wensen.
Voorbeelden van belangrijke klantenservice KPI's
Meten is weten. Natuurlijk wil je wel de juiste zaken meten. Dit zijn je KPI's (kritische prestatie-indicatoren).
Met KPI's meet je de voortgang ten opzichte van de doelstellingen. Hieronder staan enkele KPI's die interessant zijn om op te nemen in je klantenservice dashboard.
Deze KPI's kunnen over tijd (per maand, kwartaal, jaar) en bijvoorbeeld per team, locatie of medewerker worden gemeten en gevisualiseerd:
- Klantenserviceprestaties: gemiddelde responstijd, oplossingssnelheid, aantal afgehandelde tickets
- Klanttevredenheid: tevredenheidsscores, Net Promoter Score (NPS), aantal klachten
- Efficiëntie: aantal tickets per medewerker, gemiddelde handelingstijd, percentage eerste contact oplossing
- Kwaliteit van service: aantal herhalingscontacten, foutenmarge, kwaliteit van oplossingen
- Kanaalprestaties: prestaties per kanaal (telefoon, e-mail, chat, sociale media), kanaalvoorkeuren van klanten
- Productiviteitsmetingen: aantal oproepen per uur, gemiddelde afhandelingsduur, wachttijden
- Kostenbeheer: kosten per ticket, operationele kosten, besparingen door efficiëntieverbeteringen
- Medewerkerprestaties: beoordelingen, trainingsbehoeften, verloop- en retentiecijfers (zie ook: HR dashboard)
- Inzicht in veelvoorkomende problemen: analyse van veelvoorkomende vragen of klachten, trends en patronen
- Benchmarking: ontwikkeling over tijd, vergelijkingen met andere afdelingen of branchegemiddelden
Door deze KPI's in kaart te brengen en te monitoren, ben je als manager van de klantenservice in staat om de prestaties goed te volgen en de dienstverlening continu te optimaliseren. Zo verhoog je de klanttevredenheid en verlaag je de kosten, terwijl ook nog eens de efficiëntie van je team verbetert.
Bekijk onze case studies
DGBC
CJG Rijnmond
PortXChange
Verbond van Verzekeraars
Vtransport
Benieuwd wat Summix voor je kan betekenen?
Plan nu een gratis afspraak met mij in!
Ik ben Berend Boshouwers, data specialist en mede-eigenaar van Summix.
Werkwijze
Tijdens de Data Quickscan maken wij kennis met de behoeftes van jouw organisatie. Wij brengen tijdens twee interactieve workshops de informatie-, data- en rapportagebehoeftes in kaart. Ook kijken we vanuit de bedrijfsdoelstellingen naar de kansen van data en digitaliseren. Na afloop krijg je van ons een uitwerking van je data-strategie, inclusief een advies voor de logische vervolgstappen.
Onze Data Quality Check zorgt ervoor dat de data en inzichten uit dashboards altijd betrouwbaar en nauwkeurig zijn. Het is een proces waarbij de integriteit en consistentie van gegevens worden geëvalueerd. Dit omvat het controleren van de data op gebied van volledigheid, juistheid, consistentie en actualiteit. Tijdens de analyses worden inconsistenties geïdentificeerd en nemen we corrigerende maatregelen om de kwaliteit van de gegevens te verbeteren. Tot slot kijken we of kolommen en tabellen goed op elkaar aansluiten en of gegevens handig kunnen worden samengevoegd ten behoeve van de performance. Een essentiële stap voordat we beginnen met het bouwen van het dashboard.
In deze fase bouwen wij het Power BI dashboard op basis van het visuele ontwerp en het datamodel zoals geschetst tijdens de Data Quickscan. We koppelen de data, berekenen KPI’s en ontwerpen het dashboard. We focussen op een korte tijd tot oplevering, zodat je meteen inzichten uit je data kan halen (proof of concept).
Na het opleveren van een dashboard, focussen we ons op het borgen en uitbreiden van het datafundament. In deze fase bouwen we een datawarehouse. Het primaire doel van een datawarehouse is het samenbrengen van data uit verschillende bronnen op één centrale plek. Dit zorgt ervoor dat al jouw bedrijfsinformatie op één plek staat, klaar voor verdere analyses, rapportages en AI-toepassingen.
Opmerking: het is een bewuste keuze om éérst een dashboard op te leveren, en daarna pas een datawarehouse te bouwen. Hiermee realiseren we snel tastbare inzichten en genereren we direct waarde voor jouw organisatie, en borgen de vervolgens oplossingen voor de langetermijn.
In deze laatste fase zijn alle producten opgeleverd, en nemen we de technische ondersteuning uit handen. We zorgen ervoor dat je data altijd up-to-date is, en ondersteunen bij eventuele incidenten. Daarnaast helpen we bij het monitoren van kosten en gebruik. Tot slot zorgen we voor het juiste kennisniveau binnen jouw organisatie met onze trainingen. Zo creëer je een data-gedreven bedrijfscultuur.
Wat vinden klanten van Summix?
Stel je vraag aan Berend
Berend Boshouwers
Mede-oprichter & Business development