KPI dashboard

Grip op je bedrijf met een KPI dashboard op maat.

KPI dashboard

Een selectie van klanten waar we trots op zijn

Sligro
APK Group
Pieter Smit
PortXchange
NIBE
Nedelko
Figo Pet
Odin Warehousing & Logistics

Wat zijn de voordelen van een KPI dashboard?

Met een KPI dashboard in Power BI zie je in één oogopslag hoe je bedrijf ervoor staat. Met een real-time overzicht van de prestaties van je bedrijf kun je op tijd bijsturen.

Inzicht in de actuele status en voortgang van je belangrijkste KPI's.

Sneller en beter beslissen o.b.v. real-time cijfers.

Altijd en voor iedereen zichtbaar, op elk apparaat.

Bespaar tijd en geld door niet telkens handmatig te rapporteren.

Gek op data. Scherp op strategie.

Over Summix

Wij zijn Summix, partner in datagedreven beslissingen voor het MKB.

Bij Summix geloven we dat je groeiambities makkelijker, beter en sneller kan realiseren als je met vertrouwen beslissingen durft te nemen. Daarom helpen wij je met data & inzichten. Hiervoor gebruiken we o.a. Power BI (voor dashboards) en Microsoft Fabric (voor datawarehouses).

Onze missie? De potentie van data toegankelijk maken voor het MKB.

Wat kan je van ons verwachten?

Samen ondernemen: Teamwork makes the dream work. We werken graag met onze klanten als één team.

Persoonlijk: Summix is meer dan een adviesbureau. We zijn jouw vertrouwde partner.

Innovatief: We lopen altijd voorop in groei en innovatie op gebied van business intelligence en data-analyse

Even kennismaken?

Boek je gratis kennismakingsgesprek met data specialist Berend Boshouwers.

Waarom een KPI dashboard laten maken?

Als manager, directeur of ondernemer beschik je over een schat aan data. En de hoeveelheid data neemt exponentieel toe! Een KPI dashboard is een ideaal hulpmiddel om al deze informatie overzichtelijk te houden. Zo zet je de eerste stap naar datagedreven werken.

KPI is de afkorting voor key performance indicator (in het Nederlands 'Kritieke prestatie-indicator'). Deze indicatoren hebben direct impact op een primaire bedrijfsdoelstelling.
Met een KPI dashboard krijg je inzicht in de voortgang van je belangrijkste KPI's.

KPI dashboard op maat

Elk bedrijf is uniek! Daarom gebruiken we geen standaard (template) dashboards.

Tijdens onze Data Quickscan onderzoeken we wat de belangrijkste doelstellingen zijn en welke KPI's daarbij horen. Vervolgens bouwen we een dashboard op maat.  

Verschillende soorten KPI's

Op een KPI dashboard worden verschillende soorten KPI's weergegeven of gevisualiseerd. Bedrijven en organisaties meten de voortgang onder andere met:

  • Kwantitatieve KPI's: worden in cijfers uitgedrukt. Bijvoorbeeld getallen, percentages, ratio's. Denk aan financiële gegevens, beoordelingen, scores, etc.
  • Kwalitatieve KPI's: kunnen niét in cijfers worden uitgedrukt. Bijvoorbeeld tekst uit reviews, beoordelingen of ervaringen. Soms is het handig om kwalitatieve KPI's te kwantificeren.
  • Lagging KPI's: meten behaalde resultaten en worden veelal gebenchmarkt met het verleden. Kunnen exact worden berekend. Bijvoorbeeld 'gerealiseerde omzet'.
  • Leading KPI's: worden gebruikt om het verwachte resultaat van een andere (lagging) KPI in te schatten (voorspellend). Bijvoorbeeld 'aantal leads'.
  • Input KPI's versus Output KPI's: input indicatoren hebben invloed op een gewenste uitkomst (een output KPI). Bijvoorbeeld het aantal nieuwe klanten (input) en omzetgroei (output).

KPI's worden soms ook ingedeeld per afdeling (financiële KPIs, sales KPI's, HR KPI's, etc.). Om de KPI's overzichtelijk te houden, is het handig om een specifiek dashboard voor elke belangrijke afdeling, doel of (groot) project te maken.

Voorbeelden van KPI's

Op zoek naar inspiratie voor je KPI dashboard? Hieronder staan een aantal vaak gebruikte KPI's:

  • Omzet per medewerker
  • Marge per project
  • Klanttevredenheid
  • Gemiddelde levertijd
  • ...

Er zijn zo honderden KPI's te verzinnen. Het is uitdagend om de juiste KPI's te kiezen, en dus niet alles maar te gaan meten. Probeer te achterhalen welke indicatoren het meest bijdragen aan je strategie en doelen. Dit zijn je KPI's. Over het algemeen zijn dit slechts 3 tot 5 cijfers. Natuurlijk zou je dit ook voor elke afdeling van je bedrijf kunnen doen.

Werken met KPI's

Wanneer je aan de slag gaat met KPI's, is het handig om de volgende best practices te volgen:

  • Bepaal voor elke KPI wie hiervan de 'owner' wordt
  • Stel voor elke KPI een 'target' vast. Wat is goed? Wanneer moet je je echt zorgen gaan maken? Wees realistisch.
  • Wat is de databron van de KPI? Is deze data toegankelijk en betrouwbaar?
  • Is de KPI specifiek meetbaar?
  • Hoe vaak wordt de KPI gemeten? En hoe vaak wordt ernaar gekeken en over gepraat?

Door na te denken over en antwoord te geven op deze vragen krijg je een hoogwaardig KPI dashboard.

Deze bedrijven gingen je voor

Bekijk onze case studies

APK Group

APK Group

Dankzij een overzichtelijk Power BI dashboard met verschillende tabbladen heeft APK group nu grip op operatie, finance, duurzaamheid, veiligheid en de capaciteit.
DGBC

DGBC

Hoe DGBC haar klanten via een modern dashboard inzicht biedt in de duurzaamheidsscore’s van hun vastgoedportfolio en aanzet tot actie om te verduurzamen.
CJG Rijnmond

CJG Rijnmond

Snel inzicht in de vaccinatiegraden vergeleken met vorig jaar. Met een Power BI-dashboard op maat. Sneller en beter inzicht per vaccinatie en gemeente, meer overzicht en makkelijker te vergelijken.
PortXChange

PortXChange

Voor een van de producten van PortXChange, EmissionInsider, hebben we het template-dashboard ontwikkeld om de uitstoot van schepen en energievoorziening van havens in kaart te brengen.
Verbond van Verzekeraars

Verbond van Verzekeraars

Hoe Verbond van Verzekeraars data inzet om de ledenbetrokkenheid te verhogen.
Vtransport

Vtransport

Ontdek hoe logistiek dienstverlener Vtransport met data inzicht krijgt in de klanttevredenheid, beoordelingen van chauffeurs en de kosten van schades van leveringen.

Benieuwd wat Summix voor je kan betekenen?

Plan nu een gratis afspraak met mij in!
Ik ben Berend Boshouwers, data specialist en mede-eigenaar van Summix.

Werkwijze

1) Data Quickscan

Tijdens de Data Quickscan maken wij kennis met de behoeftes van jouw organisatie. Wij brengen tijdens twee interactieve workshops de informatie-, data- en rapportagebehoeftes in kaart. Ook kijken we vanuit de bedrijfsdoelstellingen naar de kansen van data en digitaliseren. Na afloop krijg je van ons een uitwerking van je data-strategie, inclusief een advies voor de logische vervolgstappen.

2) Data Quality Check

Onze Data Quality Check zorgt ervoor dat de data en inzichten uit dashboards altijd betrouwbaar en nauwkeurig zijn. Het is een proces waarbij de integriteit en consistentie van gegevens worden geëvalueerd. Dit omvat het controleren van de data op gebied van volledigheid, juistheid, consistentie en actualiteit. Tijdens de analyses worden inconsistenties geïdentificeerd en nemen we corrigerende maatregelen om de kwaliteit van de gegevens te verbeteren. Tot slot kijken we of kolommen en tabellen goed op elkaar aansluiten en of gegevens handig kunnen worden samengevoegd ten behoeve van de performance. Een essentiële stap voordat we beginnen met het bouwen van het dashboard.

3) Dashboard

In deze fase bouwen wij het Power BI dashboard op basis van het visuele ontwerp en het datamodel zoals geschetst tijdens de Data Quickscan. We koppelen de data, berekenen KPI’s en ontwerpen het dashboard. We focussen op een korte tijd tot oplevering, zodat je meteen inzichten uit je data kan halen (proof of concept).

4) Datawarehouse (optioneel)

Na het opleveren van een dashboard, focussen we ons op het borgen en uitbreiden van het datafundament. In deze fase bouwen we een datawarehouse. Het primaire doel van een datawarehouse is het samenbrengen van data uit verschillende bronnen op één centrale plek. Dit zorgt ervoor dat al jouw bedrijfsinformatie op één plek staat, klaar voor verdere analyses, rapportages en AI-toepassingen.

Opmerking: het is een bewuste keuze om éérst een dashboard op te leveren, en daarna pas een datawarehouse te bouwen. Hiermee realiseren we snel tastbare inzichten en genereren we direct waarde voor jouw organisatie, en borgen de vervolgens oplossingen voor de langetermijn.

5) Training en ondersteuning

In deze laatste fase zijn alle producten opgeleverd, en nemen we de technische ondersteuning uit handen. We zorgen ervoor dat je data altijd up-to-date is, en ondersteunen bij eventuele incidenten. Daarnaast helpen we bij het monitoren van kosten en gebruik. Tot slot zorgen we voor het juiste kennisniveau binnen jouw organisatie met onze trainingen. Zo creëer je een data-gedreven bedrijfscultuur.

Wat vinden klanten van Summix?

Stel je vraag aan Berend

Berend Boshouwers

Mede-oprichter & Business development

"Summix heeft ons goed geholpen bij het samenbrengen, analyseren en visualiseren van onze interne bedrijfsdata, met extra aandacht voor privacy en beveiliging."

Neem contact met mij op

Bedankt! Je bericht is verzonden.
Oops! Er ging iets mis bij het verzenden. Probeer het later opnieuw of bel ons.