Logistiek dashboard

Optimale logistiek: plan slimmer, bespaar kosten en vermijd risico’s.

logistiek dashboard

Vertrouwd door deze bedrijven

Odin Warehousing & Logistics
Vtransport
MEKA Steel
DataExpert
PortShuttle
Sligro
NIBE
Verbond van Verzekeraars
APK Group
PortXchange
NL in Business
Trip & Co
Edu-Metic
Figo Pet
Unigas
DGBC

De voordelen van een logistiek dashboard op maat

Als bedrijf in de logistiek beschik je over een schat aan waardevolle data. Door een overvloed aan informatie zie je soms door de bomen het bos niet meer. Met een logistiek dashboard in Power BI zie je de belangrijkste informatie in één oogopslag. Zo ben je 24/7 op de hoogte van je kerncijfers en kom je tot nieuwe inzichten om je logistieke organisatie verder te verbeteren.

Efficiënte routeplanning

Proactief reageren op problemen en verstoringen van levertijden

Verlaag transportkosten

Verlaag het risico op veiligheidsproblemen

Gek op data. Scherp op strategie.

Over Summix

Wij zijn Summix, partner in datagedreven beslissingen voor het MKB.

Bij Summix geloven we dat je groeiambities makkelijker, beter en sneller kan realiseren als je met vertrouwen beslissingen durft te nemen. Daarom helpen wij je met data & inzichten. Hiervoor gebruiken we o.a. Power BI en Microsoft Fabric.

Onze missie? De potentie van data toegankelijk maken voor het MKB.

Wat kan je van ons verwachten?

Samen ondernemen: Teamwork makes the dream work. We werken graag met onze klanten als één team.

Persoonlijk: Summix is meer dan een adviesbureau. We zijn jouw vertrouwde partner.

Innovatief: We lopen altijd voorop in groei en innovatie op gebied van business intelligence en data-analyse

Deze bedrijven gingen je voor

Bekijk onze case studies

Vtransport

Vtransport

Ontdek hoe logistiek dienstverlener Vtransport met data inzicht krijgt in de klanttevredenheid, beoordelingen van chauffeurs en de kosten van schades van leveringen.
MEKA Steel

MEKA Steel

Groothandel MEKA Steel gebruikt data om voor klanten een beter inkoopresultaat te realiseren via innovatieve in- en verkooptechnieken.
Figo

Figo

Ontdek hoe data Figo helpt in hun internationale expansie als de nummer 1 dierenverzekeraar van Europa.
Odin Warehousing & Logistics

Odin Warehousing & Logistics

Lees hoe Odin nu grip heeft op inkomend en uitgaand vrachtverkeer in de haven van Rotterdam.

Werkwijze

1) Data Quickscan

Tijdens de Data Quickscan maken wij kennis met de behoeftes van jouw organisatie. Wij brengen tijdens twee interactieve workshops de informatie-, data- en rapportagebehoeftes in kaart. Ook kijken we vanuit de bedrijfsdoelstellingen naar de kansen van data en digitaliseren. Na afloop krijg je van ons een uitwerking van je data-strategie, inclusief een advies voor de logische vervolgstappen.

2) Data Quality Check

Onze Data Quality Check zorgt ervoor dat de data en inzichten uit dashboards altijd betrouwbaar en nauwkeurig zijn. Het is een proces waarbij de integriteit en consistentie van gegevens worden geëvalueerd. Dit omvat het controleren van de data op gebied van volledigheid, juistheid, consistentie en actualiteit. Tijdens de analyses worden inconsistenties geïdentificeerd en nemen we corrigerende maatregelen om de kwaliteit van de gegevens te verbeteren. Tot slot kijken we of kolommen en tabellen goed op elkaar aansluiten en of gegevens handig kunnen worden samengevoegd ten behoeve van de performance. Een essentiële stap voordat we beginnen met het bouwen van het dashboard.

3) Dashboard

In deze fase bouwen wij het Power BI dashboard op basis van het visuele ontwerp en het datamodel zoals geschetst tijdens de Data Quickscan. We koppelen de data, berekenen KPI’s en ontwerpen het dashboard. We focussen op een korte tijd tot oplevering, zodat je meteen inzichten uit je data kan halen (proof of concept).

4) Datawarehouse (optioneel)

Na het opleveren van een dashboard, focussen we ons op het borgen en uitbreiden van het datafundament. In deze fase bouwen we een datawarehouse. Het primaire doel van een datawarehouse is het samenbrengen van data uit verschillende bronnen op één centrale plek. Dit zorgt ervoor dat al jouw bedrijfsinformatie op één plek staat, klaar voor verdere analyses, rapportages en AI-toepassingen.

Opmerking: het is een bewuste keuze om éérst een dashboard op te leveren, en daarna pas een datawarehouse te bouwen. Hiermee realiseren we snel tastbare inzichten en genereren we direct waarde voor jouw organisatie, en borgen de vervolgens oplossingen voor de langetermijn.

5) Training en ondersteuning

In deze laatste fase zijn alle producten opgeleverd, en nemen we de technische ondersteuning uit handen. We zorgen ervoor dat je data altijd up-to-date is, en ondersteunen bij eventuele incidenten. Daarnaast helpen we bij het monitoren van kosten en gebruik. Tot slot zorgen we voor het juiste kennisniveau binnen jouw organisatie met onze trainingen. Zo creëer je een data-gedreven bedrijfscultuur.

Waarom een logistiek dashboard?

Als manager, directeur of eigenaar van een organisatie in de logistiek of als bedrijf met een groot logistiek proces beschik je over een grote hoeveelheid aan data. Het beheren en benutten van al deze data is helaas een flinke uitdaging.

Ervaar jij binnen de logistiek dat..

  • Je worstelt met talloze exceldocumenten en data in diverse softwarepakketten?
  • Standaard softwarerapportages vaak te wensen over laten?
  • Handmatige (Excel)rapportages veel tijd kosten en foutgevoelig zijn?

En ook dat je..

  • Meer efficiëntie kan halen uit je transportplanning?
  • Moeite hebt bij het verlagen van de transportkosten?
  • De risico’s van veiligheidsproblemen op de weg wil verkleinen?

Een op maat gemaakte logistiek dashboard is de oplossing! Je heb alle gewenste data vanuit diverse bronnen, aantrekkelijk gevisualiseerd, altijd binnenhandbereik. Deze betrouwbare informatie, die altijd up-to-date is, stelt je in staat om de juiste beslissingen met vertrouwen te nemen en waar nodig effeciënt bij te sturen.

Logistiek dashboard op maat

Geen enkel logistiek bedrijf is hetzelfde! Daarom gebruiken we nooit standaard (template) dashboards.

Tijdens onze Data Quickscan bespreken we wat de belangrijkste doelstellingen zijn en welke KPI's daarbij horen. Daarna maken we een dashboard dat perfect aansluit op de wensen en eisen.  

Voorbeelden van belangrijke logistieke KPI's

Meten, meten, en nog eens meten. Het geheim van een succesvolle logistieke onderneming! Meet echter niet alles wat er maar gemeten kan worden. Focus op de belangrijkste zaken: dit zijn je KPI's (kritische prestatie-indicatoren).

Met je logistieke KPI's meet je de progressie ten opzichte van de targets. Hieronder sommen we enkele KPI's die we regelmatig terug laten komen in onze logistieke dashboards.

Deze KPI's kunnen over tijd (per maand, kwartaal, jaar) en bijvoorbeeld per product(groep)/locatie/klant worden bijgehouden en gevisualiseerd:

  • On-time delivery rate
  • Vullingsgraad (benuttingsgraad)
  • Voorraadnauwkeurigheid, Voorraadtekort
  • Opslagkosten
  • Orderverwerkingstijd, Lead time, Order picking accuracy
  • Retourpercentage
  • Klanttevredenheid

Door dit soort KPI's in kaart te brengen en nauwlettend te volgen, kun je als logistiek bedrijf de bedrijfsvoering continu optimaliseren. Zo boost je de omzet en verlaag je de kosten.

Wat vinden klanten van Summix?

"Het interactieve karakter van de data quickscan zet aan tot nadenken en draagt bij aan de onderlinge bewustwording in het team welke KPI’s voor PortShuttle belangrijk zijn. Het ruwe idee van een dashboard is veranderd in een gestructureerd ketendashboard. De samenwerking met Berend is prettig en zorgt voor goede energie in de workshops."

Linda Borsodi

Managing Director, PortShuttle Rotterdam

“Summix wist op een natuurlijke manier de organisatie te enthousiasmeren en mee te krijgen in een data-gedreven way-of-working.”

Kees de Vreugd

COO, FIGO Pet

“Bij Summix komen kennis en kunde echt samen. Het bedrijf is niet een “sec” dashboard-bouwer, maar interesseert zich ook echt in de data.”

Alain Grotenhuis

Managing Director, Odin Warehousing & Logistics

"Dankzij de Data Quickscan van Summix hebben we een dieper inzicht gekregen in de behoeften van onze eindgebruikers. Berend heeft ons daarbij voortdurend uitgedaagd om te focussen op de waarde die onze datavisualisaties bieden aan onze beoogde klanten. De gestructureerde aanpak en interactiviteit in de sessies zijn goed en 'no nonsens'. De Data quickscan is een aanrader voor iedereen die een datadashboard wil laten ontwikkelen."

Bram Aerns

Mede-eigenaar, Edu-Metis

Tot snel!

Neem contact op om kennis te maken

Bedankt! Je bericht is verzonden.
Oops! Er ging iets mis bij het verzenden. Probeer het later opnieuw of bel ons.