Sales dashboard
Seal the deal: laat je sales data voor je werken.
Een selectie van klanten waar we trots op zijn
De voordelen van een sales dashboard op maat
Met een interactief sales dashboard op maat behaal je als sales professional betere resultaten. Jij en het MT zijn altijd op de hoogte van de kerncijfers en voortgang t.o.v. de uitgezette strategie en bijbehorende salesdoelen.
Verhoog je conversies
Houd grip op je sales targets
Loop geen verkoopkansen mis, verhoog de omzet en marges
360-graden klantbeeld: data uit diverse systemen samengevoegd
Over Summix
Wij zijn Summix, partner in datagedreven beslissingen voor het MKB.
Bij Summix geloven we dat je groeiambities makkelijker, beter en sneller kan realiseren als je met vertrouwen beslissingen durft te nemen. Daarom helpen wij je met data & inzichten. Hiervoor gebruiken we o.a. Power BI (voor dashboards) en Microsoft Fabric (voor datawarehouses).
Onze missie? De potentie van data toegankelijk maken voor het MKB.
Wat kan je van ons verwachten?
Samen ondernemen: Teamwork makes the dream work. We werken graag met onze klanten als één team.
Persoonlijk: Summix is meer dan een adviesbureau. We zijn jouw vertrouwde partner.
Innovatief: We lopen altijd voorop in groei en innovatie op gebied van business intelligence en data-analyse
Even kennismaken?
Boek je gratis kennismakingsgesprek met data specialist Berend Boshouwers.
Wat is een sales dashboard?
Als sales professional en/of lid van het MT wil je betrouwbare, actuele informatie over o.a. leads, deals, CAC, CLV, Sales velocity. Ook wil je via filters kunnen inzoomen op bijvoorbeeld locatie, afdeling en product/dienst/categorie.
Ervaar jij als sales professional dat..
- Je worstelt met talloze exceldocumenten en data in diverse softwarepakketten?
- Standaard softwarerapportages vaak te wensen over laten?
- Handmatige (Excel)rapportages veel tijd kosten en foutgevoelig zijn?
En ook dat je..
- Een beter beeld wil krijgen van je klanten en prospects?
- Je conversie wilt verhogen, voor meer omzet?
- Je de effectiviteit van je salesactiviteiten inzichtelijk wil hebben?
- Je moet weten hoe de belangrijkste zaken 'ervoor staan'. Met een sales dashboard zie je dit in één oogopslag.
Met een maatwerk sales dashboard zie je een stuk meer dan de standaard rapportages in sales software. Uit diverse bronnen/software wordt data samengevoegd en gevisualiseerd. Vragen die je vroeger enkel 'op gevoel' of met veel excelbestanden kon beantwoorden, zie je nu direct voor je.
Zo weet je altijd de voortgang ten opzichte van je sales-/bedrijfsdoelen, en weet je of je strategie en tactieken aanslaan. Zodra er iets uit de hand dreigt te lopen, weet je dit onmiddelijk en kun je actie ondernemen.
Sales dashboard op maat
Elke salesafdeling is anders! Daarom maken we geen gebruik van een standaard 'template' dashboard.
Tijdens onze Data Quickscan bepalen samen welke doelstelling(en) voor jullie belangrijk zijn, en welke KPI's en filters daar bij passen. Daarna bouwen we een sales dashboard op maat dat precies voorziet in de eisen en wensen.
Voorbeelden van belangrijke sales KPI's
Zonder te meten ren je als kip zonder kop achter prospects aan. Het juiste meten is daarbij natuurlijk belangrijk. Dit zijn je sales KPI's.
Met deze KPI's meet je de voortgang ten opzichte van de geformuleerde sales- en bedrijfstargets. Hieronder staan enkele KPI's die mogelijk interessant zijn om op te nemen in je sales dashboard.
Deze KPI's kunnen over tijd (per maand, kwartaal, jaar) en bijvoorbeeld per afdeling/product/sector/locatie (via filters) worden bijgehouden en gevisualiseerd in je sales dashboard:
- Leads (type, bron, locatie, etc.)
- Deals (gem. omvang per product, fase, locatie, etc.)
- Omzetprognose (met waarschijnlijkheid, potentiële afwijking)
- CAC (per bron)
- CLTV (per bron, product, locatie, etc.)
- Win %
- Sales velocity (hoe snel deals door de pijplijn bewegen)
- Nieuw vs bestaand
De kracht van een sales dashboard zit vooral in de context die aan de KPI's wordt toegevoegd via aanvullende data en filteropties. Zo kan iedereen in je salesteam betere beslissingen nemen, en geef je de salesprestaties een enorme boost!
Bekijk onze case studies
DGBC
CJG Rijnmond
PortXChange
Verbond van Verzekeraars
Vtransport
Benieuwd wat Summix voor je kan betekenen?
Plan nu een gratis afspraak met mij in!
Ik ben Berend Boshouwers, data specialist en mede-eigenaar van Summix.
Werkwijze
Tijdens de Data Quickscan maken wij kennis met de behoeftes van jouw organisatie. Wij brengen tijdens twee interactieve workshops de informatie-, data- en rapportagebehoeftes in kaart. Ook kijken we vanuit de bedrijfsdoelstellingen naar de kansen van data en digitaliseren. Na afloop krijg je van ons een uitwerking van je data-strategie, inclusief een advies voor de logische vervolgstappen.
Onze Data Quality Check zorgt ervoor dat de data en inzichten uit dashboards altijd betrouwbaar en nauwkeurig zijn. Het is een proces waarbij de integriteit en consistentie van gegevens worden geëvalueerd. Dit omvat het controleren van de data op gebied van volledigheid, juistheid, consistentie en actualiteit. Tijdens de analyses worden inconsistenties geïdentificeerd en nemen we corrigerende maatregelen om de kwaliteit van de gegevens te verbeteren. Tot slot kijken we of kolommen en tabellen goed op elkaar aansluiten en of gegevens handig kunnen worden samengevoegd ten behoeve van de performance. Een essentiële stap voordat we beginnen met het bouwen van het dashboard.
In deze fase bouwen wij het Power BI dashboard op basis van het visuele ontwerp en het datamodel zoals geschetst tijdens de Data Quickscan. We koppelen de data, berekenen KPI’s en ontwerpen het dashboard. We focussen op een korte tijd tot oplevering, zodat je meteen inzichten uit je data kan halen (proof of concept).
Na het opleveren van een dashboard, focussen we ons op het borgen en uitbreiden van het datafundament. In deze fase bouwen we een datawarehouse. Het primaire doel van een datawarehouse is het samenbrengen van data uit verschillende bronnen op één centrale plek. Dit zorgt ervoor dat al jouw bedrijfsinformatie op één plek staat, klaar voor verdere analyses, rapportages en AI-toepassingen.
Opmerking: het is een bewuste keuze om éérst een dashboard op te leveren, en daarna pas een datawarehouse te bouwen. Hiermee realiseren we snel tastbare inzichten en genereren we direct waarde voor jouw organisatie, en borgen de vervolgens oplossingen voor de langetermijn.
In deze laatste fase zijn alle producten opgeleverd, en nemen we de technische ondersteuning uit handen. We zorgen ervoor dat je data altijd up-to-date is, en ondersteunen bij eventuele incidenten. Daarnaast helpen we bij het monitoren van kosten en gebruik. Tot slot zorgen we voor het juiste kennisniveau binnen jouw organisatie met onze trainingen. Zo creëer je een data-gedreven bedrijfscultuur.
Wat vinden klanten van Summix?
Stel je vraag aan Berend
Berend Boshouwers
Mede-oprichter & Business development